sestdiena, 2011. gada 12. februāris

Nanostructured Bio-Macromolecules/ Nanostrukturētās Bio-Makromolekulas

Kursa nosaukums ir iznīcinošs! Kā leišu meitene, kas beigusi bioķīmiķus bakalaurā, tad viņai nav īsti skaidrs, ko tas vispār nozīmē, jo jēgas īsti nav! Loģiski, ka visas molekulas ir ar nano un pat mazāku struktūru. Un bio-makro varētu nozīmēt lielākās, kas piedalās bioloģiskajos procesos. Nu tāds neliels ievadiņš.

Kursa saturs sadalās 4 daļās, atbilstoši 4 pasniedzējiem. Tagad raugoties no pēc semestra skatu punkta, tad šīs daļas tikai daļēji līmējas kopā. Nav tā, ka liktos, ka tas ir viens skaists kurss. Tas ir obligātajā daļā, kā bioloģijas virziena kurss, 6 kredītpunkti!

Blokkopolimērs
1) daļā bija komunikablākais pasniedzējs. Ļoti simpātisks, draudzīgs. Neaizmirst par praktisko piegaršu, t.i. rādīja mums demonstrējumu, kā strādā pamperos esošais pulveris, arī par "privātajiem" logiem, kuriem pieslēdzot elektrību var mainīt caurspīdību (kā filmār redzēts, nezinu latvisko terminu, angliski - privacy window). Kas tad visu to spēj paveikt? Polimēri (garas molekulas, kuros atkārtojas viena un tā paša bāzes molekula (gan jau ķīmiķi smiesies par šādu definīciju)) ir atbilde. Tad nu uzzinājām, kā raksturo polimēru, ko nozīmē parametri, tad runājām par blokopolimēriem (tādi polimēri, kuros savienotas divas vai vairākas dažādas polimēru virknītes) un par to kā uzvedās to maisījums ar dažādām attiecībām, kādas struktūras veido. Kam tas vajadzīgs? To cilvēki saskata kā variantu pašsakārtošanās procesiem, dažādu struktūru iegūšanai. Vai nav jauki, ja ieber čupu ar polimēriem un pēc mirkļa tas ir nostājies izveidojot cilindriskas struktūras ar vēlamo attālumu!?

2) daļā runājām par proteīniem un to salocīšanos. Pasniedzējs arī feins, varēja priecāties mutiskajā eksāmenā - ja ko nezini, var palūgt palīdzēt, lai tiktu uz priekšu - netipiski KUL. Nu tad redzējās tās pašas aminoskābes, metodes un jēgu proteīnu dinamikai. Kam tas vajadzīgs? Lai saprastu, kā mēs paši strādājam, lai palīdzētu taisīt labākas zāles, lai ... lai... Kaut kādu apjausmu, kā tas notiek.

Protonu pumpis
3) daļā redzējām enzīmu nozīmi, to ietekmi uz reakcijas procesiem, arī dažādus kustības mehānismus dzīvajā dabā. Pasniedzējs izskatās pēc patrausla bioķīmiķa, tomēr eksāmenā varēja novērtēt KUL tipisko profesoru - bez atgriezeniskās saites, nedaudz skarbu, utt. Interesantākā daļa bija par kustības procesiem. Protonu pumpi, kas ražo enerģiju ATF formā, izmantojot H+ jonu koncentrācijas starpību. Kustība palīdz ko tādu uztaisīt. Iedomājieties, ka kaut kas tik mazs kā viens protons, kustoties cauri šim pumpim, spēj izraisīt rotācijas kustību. Un šī kustība, savukārt, radīt spēku, kas tiek izmantots, lai pārtaisītu ADF par ATF. Un to visu dara proteīnu čupiņa. Nav jau brīnums, ka cilvēki tic Dieva esamībai.


4) daļa bija diezgan dīvaina. Pasniedzējs stāstīja par Proteīnu datubāzi. Par to, kā tur tiek glabāta informācija. Kā to simulē. Un arī kā uzlabo. Parasti izmantojot programmas, kas samazina proteīna Gibsa enerģiju (loģiski, ka atomu čupa ir stabilāka, ja tā ir sasaistītāka. Nu tad sasaistot vairāk, iegūst mazāku enerģiju (jo saitēm tās ir negatīvas). Tā kā dabai parasti ir labi izdevies minimizēt, tad arī cilvēki cenšas pēc iespējas minimizējot struktūru, trāpīt tuvu dabai. Un tad nez kāpēc pasniedzējs vairāk runā nevis par jēgu, kā salocās, bet gan par minimizēšanas metodēm... Priekš kam? Laikam, lai atšķirtu dažādas pogas minimizēšanas programmās!

Papildus daudzajām lekcijām mums bija jāuztaisa prezentācija par tēmu, kas saistīta ar šiem tematiem. Jāsapludina kopā 3 dažādi raksti, pie tam visiem jābūt pietiekoši jauniem. Liekas, ka esmu jau minējis, ka kopā ar leišu meiteni taisījām par virziena maiņu baktērijas flagellas motorā. Tas ir unikāls, jo spēj griezties abos virzienos, tādējādi spējot nodrošināt mazajām kaitniecēm gan taisnvirziena kustību, gan virziena maiņu. To darot varēju pārliecināties, ka, lai saprastu šīs lietas dziļumos, vajag dziļas zināšanas bioķīmijā, tomēr principi, kā jau motoram, gan ir viegli saprotami. Un ja galvas saliek kopā cilvēki no bioķīmijas un fizikas, kaut kādu bildi var salīmēt! Tāpēc jau grupu darbs ir foršs.

Runājot par eksāmenu - ceru, ka nolikās, jo apjoms šajā kursā ir paliels, bet prasībās ir detaļu zināšana... Kopumā kurss interesants, tomēr arī te būtu daudz ko pielikt. Laikam esmu pārāk prasīgs!

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru