piektdiena, 2011. gada 4. februāris

EMM-NANO

Pirmais semestris ir aizvadīts, tāpēc uzkrāta pietiekoša sapratne par to, kas un kā notiek. Un beidzot ir laiciņš atbilstoši par to pastāstīt jums. Ceru, ka būs interesanti uzzināt par manis studēto programmu, pirmā semestra kursiem un to saturu. Kā mana ome lūdza - "nedaudz ielaist manā zinātnes pasaulē". Nu tad centīšos!

Jau 4 mēnešus studēju Erasmus Mundus Master in Nanoscience and Nanotechnology (Erasmus Mundus Maģistra programma Nanozinātnē un Nanotehnoloģijā), saīsināti - EMM-NANO.

Sāksim ar nosaukuma izskaidrošanu. Erasmus Mundus Master ir maģistrantūras studiju programmu grupa. Parasti šīs programmas veido Universitāšu bariņi, tādējādi ietverot ar ERASMUS vārdu saistīto studentu mobilitāti, jo studentiem, lai iegūtu diplomu, nepieciešams pamācīties vairākās no universitātēm. Kas par to maksā? Eiropa! Tā finansē gan stipendijas, gan mācību maksas eiropas savienības un citiem studentiem. Mērķis? Veicināt sadarbību universitāšu starpā, kā arī pievilināt spējīgus studentus Eiropas tirgum.

Tagad esam tikuši līdz Nanozinātnei un Nanotehnoloģijai. Kas tad tie par brīnumiem? Cerams, ka būsiet dzirdējuši par mērvienību - nanometrs. 1 metrā ir 1'000'000'000 nanometri. Tātad - kaut kas mazs. Tad kāpēc vajadzētu ko tādu studēt? Būsiet dzirdējuši mūsdienu tendenci - doties miniturizācijas virzienā. Redzam taču, cik ļoti attīstās elektronika - mobilie telefoni palikuši mazāki un daudzfunkcionālāki, fotokameras, kurās var saglabāt vairākus simtus bilžu, ietilpst žaketes kabatā, datori palikuši daudz spēcīgāki, varam spēlēt ne tikai tetri! Un lai to panāktu, vienā un tajā pašā vietā jāieliek vairāk! Šobrīd elektronika ir tikusi līdz šiem - nano izmēriem. Protams, ne jau tikai elektronikā esam nonākuši līdz šiem izmēriem. Optikā jau kādu laiku tiek izmantoti dažādi pārklājumi, gaismas vadi, citi nieki, kuru īpašības bieži vien nosaka maģiskie nano izmēri. Tāpat arī bioloģijā, bioķīmijā - cilvēka šūnu uzbūve, metaboliskie procesi, zāļu iedarbība, slimību iemesli, un tā joprojām! Nav jau jābūt visiem objekta izmēriem tik nelieliem. Pietiek, ka biezums, kaut vai iekšējā struktūra atrastos šajos izmēros. Un te parādās pavisam jaunas problēmas, efekti. Kvantēšanās fenomens nāk ciemos. Un, lai varētu strādāt ar lietām šajos izmēros, ir jāmācās un jāsaprot parādības, kuras tiem raksturīgas. Protams, tagad tas NANO jau ir trends, reklāma. Daudzi runā par to kā par īsto un vienīgo nākotni. Protams, perspektīvi tas izskatās.

Programmas struktūra
Tagad pārdesmit vārdos par pašu programmu. Tiem, kam ieinteresēs - reku mājaslapa, kurā var atrast visu aktuālo informāciju. Šo programmu veido 4 universitāšu grupa (ja nemaldos, tad piedalās arī 3 izpētes institūti): Lēvenes Katoļu universitāte (KUL) Beļģijā, Drēzdenes Tehniskā universitāte Vācijā, Čalmersa Tehniskā augstskola Zviedrijā un šogad pirmo reizi Žozefa Furjē Universitāte Grenoblē, Francijā (aizstāja TU Delft). Sistēma tāda, ka pirmo mācību gadu visi studenti sāk KUL, savukārt otrajā gadā, atbilstoši sevis izvēlētajam virzienam, dodas uz kādu no pārējām 3 parteruniversitātēm, kur seko specializācijas kursiem un izstrādā maģistra darbu. Iespējamie studiju virzieni ir nanofizika, nanoķīmija, nanoelektronika, biofizika, bionanotehnoloģija. Ja ņem vērā, ka pirmais gads visiem kopā, tad diezgan interdisciplināra programma. Un pirmais gads KUL arī tāds ir - ievadkursi tajās nozarēs, kurās nekādas pieredzes nav, un pa vienam kārtīgam kursam katrā no virzieniem. Blakus tam ir iespējams paķert kādu specializācijas kursu pēc interesēm. Un kā kā putukrējums pa virsu - flāmu valodas kurss un kāds ne tehniskais kurss.

Par saviem kursiem vēlāk uzrakstīšu plašāk. Te vēl pierakstīšu tendences un pagaidām esošos +/-.

Paralēli šai programmai, KUL ir vēl divas vietējās programmas ar tādu pašu nosaukumu - viena angļu valodā, otra flāmiski. Līdz ar to kopā sanākam prāvs pulciņš. Tomēr programmām ir nelielas atšķirības, tāpēc ne visi kursi sakrīt, citi tiek pasniegti tikai flāmu valodā vai tikai angliski.

Esam cilvēki no ļoti dažādiem virzieniem (fizika, bioloģija, ķīmija, materiālzinātnes, elektronika, datori...), tad arī sapratne ir dažāda, kas mēdz patraucēt. Liekas, ka arī pasniedzēji bieži vien nezina kādā līmenī mācīt. Ja runājam par nacionālo sastāvu, tad esam:
3 no Eiropas Savienības: beļģu pusis, leišu meitene un es;
vēl 2 no A-Eiropas - ukraiņu puisis un krievu meitene;
5 no Indijas puses, 6 no Ķīnas, 1 turks, 1 dominikānis, 1 indonēzietis, 1 palestīnietis;

Līdz ar to diemžēl sanāk tādas kā kopienas - ķīnieši un indieši ar savējiem, nu neliels bariņš paliekam. Par laimi neesam vienīgie studenti Lēvenē, bet žēl, ka bieži vien vairāk par čau un kā iet neviens nevēlas pasākt.

Šobrīd jūtams liels uzsvars uz elektroniku, kas principā ir nanozinātnes lielākais bīdītājs - gan kursu izvēle, gan studentu skaits ar šo virzienu, gan obligāto kursu saturs - diezgan daudz tiek dots šim virzienam, saprotami, bet cerams, ka noderēs arī man, kurš neraušas pie tranzistoru virknītēm.

Universitātei ir e-studiju platforma TOLEDO, kas tiek izmantota informācijas ievietošana. Tāpat kā LU, arī šeit viss atkarīgs no pasniedzēja - cik un kā viņš vēlas ieguldīt darbu. Ir priekšmeti, kur tiešām ir tā karotīte. Citur tev jākasa stundām aiz auss, lai saprastu par ko šis kurss ir.

Arī kursu izvēlei izmanto e-platformu, kurā automātiski tiek izveidots arī iknedēļas lekciju saraksts. Žēl, ka nav savietojams ar citiem kalendāriem.

Ja runājam par finansiālo pusi - eiropiešiem stipendija ir 500Eur, pārējiem (ārpus ES) pienākas 1000Eur mēnesī. Šai programmai ir papildus atbalsts no programmas īstenotājiem - līdz ar to aptuveni pusi no stipendijām piešķir konsorcijs (universitāšu un izpētes institūtu grupa) - laikam jau, lai vēlāk piesaistītu sev absolventus.

Kopsavilkums:
+ Ir jēdzīga stipendija;
+ Kursu saturs ir ļoti aktuāls, up-to-date;
+ Partneruniversitātes ir starp vadošajām šajā jomā Eiropā;
+ Pārsvarā pozitīva un jauka pasniedzēju attieksme;

- Vienveidīgs studentu nacionālais sastāvs, maz eiropiešu;
- Pagaidām jūtams izteikts uzsvars uz nano-elektronikas nozari;
- Pasniedzēju pedagoģiskās spējas nav augstā līmenī;
- Pagaidām ļoti sauss saturs - nekādu praktisku darbu;

Ceru, ka labākais vēl tikai priekšā!

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru