Viens no obligātajiem kursiem. Tā uzdevums ir iepazīstināt studentus ar jaunākajiem attīstības virzieniem nanoelektronikā, to fizikālajiem principiem, limitiem, un tā joprojām. Katru nedēļu 2 lekcijas. Bija arī uzaicinātie runātāji.
Kursa satura īss izklāsts |
Tātad, kursā aplūkots viss pēc kārtas. Sākām ar materiālu veidiem, kas tiek izmantoti MOS tranzistoru veidošanā, ar to īpašībām un materiālu piemēriem. Un tad lēnām pa vienam no attīstības virzieniem. Jo elektronikas attīstība balstās uz šo tranizstoru miniaturizāciju un efektivitāti - mazāki un ātrāki - ka tikai var sekot Mūra likumam. Nu tad turpinājumā nobaudījām tos virzienus. Gan ko labāk izmantot kā tranzistora oksīda materiālu, jo silīcija oksīda izmantošana redz sasniegusi limitu. Tad arī ko izmantot kā izolatoru starp kontaktu savienojumiem, lai mazinātu kondensātora efektu. Protams arī informācija par metodēm, kā var nodrošināt šo visu elementu izveidi - litogrāfija, epitaksija, jonu implantēšana... Katru metožu raksturojums. Beidzot ar kristāla režģa deformēšanu. Jā....
Kopumā patiešām milzīgs apjoms, tomēr, saprotot tranzistora uzbūvi un ražošanu, ļoti viegli iespējams saprast katra uzlabojuma iemeslus. Cilvēki izmisīgi mēģina atrast risinājumus, lai viss ietu ātrāk un ātrāk. Kur problēma? Vairs nevar tā kā iepriekš, vienkārši taisot mazākus un mazākus tranzistorus - viss ir palicis tik mazs, ka runājam par pāris atomu kārtu biezām kārtiņām. Un te arī parādās nanozinātnes pielietojums - izpētīt, saprast, atrisināt!
Un ko darīt, ja tevi elektronika un tranzistori nepavelk? Par laimi mums bija arī pāris lekcijas par magnētismu, optiskiem materiāliem (kā alternatīvu šobrīd izmantotajai elektronikai), organisko materiālu izmantošanu elektronikā.
Apjomīgs kurss, kurā apkopotas pat pēdējās tendences elektronikas jomā. To pabeidzot var sākt sekot līdzi vai iet dziļāk kādā noteiktā virzienā. Nezinu ko vairāk var pastāstīt!? Tik to, ka pasniedzējs ļoti feins un komunikabls. Un labākās lekcijas daļas ir tad, kad viņš sāk runāt par ne gluži ar materiālu saistītām lietām (tā saucamais "off topic"). Un tad izvēršas diskusijas vairāku minūšu garumā! Un arī viņa komentāri reizēm ir atcerēšanās vērti. Par vienu no parādībām viņš izteicās - "Gribi vai nē, bet fizika vienmēr nāks atpakaļ, lai kā to mēģinātu apiet"
Kas vēl? Semestra laikā bija nepieciešams sagatavot prezentāciju grupā par kādu no dotiem tematiem. Mēs (grupā ar beļģu un ķīniešu meitenēm un ukraiņu puisi) izvēlējāmies - OLED (organiskās gaismu izstarojošās diodes), jo tā bija viena no ne gluži elektronikas jomām. Un tā kā šī prezentācija sastāda daļu no gala punktiem, tad ir vērts piestrādāt. Cik atceros, tad arī par šo prezentāciju jums kādu informāciju ieliku.
Ko es ieguvu no šī kursa? Sapratni par elektronikas ražošanas un attīstības procesiem, kas palīdz saprast saistītu kursu saturu (un man tādi bija vesels pāris..). Otrā lieta - mūs iemācija meklēt rakstus, skatīties to atsauces, īsāk sakot, nedaudz strādāt ar zinātnisko literatūru.
Galu galā jēdzīgs kurss, ja tik nebūtu bijis arī piektdienās no rīta...
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru